Wednesday, August 04, 2010

Pintaku Yang Tidak Pernah Cukup

I am too feeble.

I need God for everything, from the smallest to the biggest of favour. Sometimes I feel that I have been asking too much from Him. I am too weak to do anything without His guidance.

Aku telah banyak kali berdoa dan banyak kali juga Allah telah mengurniakannya. Tetapi sebagai manusia kita tak pernah cukup dan akan sentiasa meminta. Meminta dengan Allah tidak seperti meminta dengan manusia. Allah bertambah kasih dengan hambanya yang kerap kali meminta dengan-Nya. Semakin banyak meminta semakin dikasihiNya. Meminta dengan Allah tanda kerdilnya manusia, tanda kecilnya hamba terhadap Pencipta. Meminta dengan manusia punya had. Semakin diminta semakin dibencinya.

Allah tak pernah kurang dan tidak akan lebih. Darjatnya tidak akan berkurang andai semua makhluk ciptaanNya sejak kejadian Adam a.s. menjadi kufur and berpaling terhadapNya. Darjatnya juga tidak akan bertambah andai semua makhluk ciptaanNya menjadi seperti malaikat yang dijadikan semata-mata untuk beribadat kepadaNya. Itu Allah. Tidak memerlukan hambanya untuk mentaatiNya. Taat hamba itu tidak menambah darjatNya tetapi meningkatkan darjat hamba itu sendiri.

Semakin hari aku merasakan yang aku semakin meminta kepadaNya. Bukan tidak puas dengan nikmat. Bukan tidak bersyukur dengan kurniaan. Hati selalu kepingin sesuatu dan aku tidak punya tempat untuk berpaling kecuali kepadaNya.

No comments:

Post a Comment